چگونه اثر شبکه ای را در راه اندازی تاکسی آنلاین رعایت کنیم ؟

چگونه اثر شبکه ای را در راه اندازی تاکسی آنلاین رعایت کنیم ؟

اول مرغ بوده یا تخم مرغ ؟

چالش مرغ یا تخم مرغ چالشی است که در همه کسب و کارهای پلتفرمی با آن رو به رو هستیم . کسب و کارهای پلتفرمی به مدلی از کسب و کارها گفته می شود که واسط بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده هستند و ارتباط بین این دو را راحت تر می کنند . کسب و کارهای تاکسی آنلاین مانند اسنپ و تپسی و ایکب که واسط بین راننده و مسافر هستند یا الوپیک که واسط بین صاحبان بسته و موتورسواران است یا بارکو که واسط بین دارندگان بار و کامیون داران است همگی پلتفرمی محسوب می شوند .

در سرویس های تاکسی آنلاین مانند ایکب و اسنپ ابتدا راننده را جذب کنیم یا مسافر ؟

در سرویس های پیک موتوری مانند الوپیک ابتدا موتور سواران را جذب کنبم یا صاحبان بسته را ؟

در سرویس های حمل بار مانند بارکو ابتدا رانندگان کامیون را جذب کنیم یا صاحبان بار را اگر در نرم افزار تاکسی آنلاین تعداد راننده ها بیشتر از تعداد مسافرها باشد ، تعداد سرویس هایی که یک راننده در طول روز می رود بسیار کم می شود و حضور در پلتفرم تاکسی آنلاین برای راننده صرفه اقتصادی ندارد . اگر در نرم افزار تاکسی آنلاین تعداد مسافرها خیلی بیشتر از تعداد راننده ها باشد ، هر مسافر برای درخواست تاکسی زمان زیادی معطل می شود و این معطلی باعث نارضایتی مسافر از پلتفرم تاکسی آنلاین می شود.

در پلتفرم پیک موتوری اگر تعداد موتور سواران بیشتر از صاحبان بسته باشد ،اکثر موتور سواران سفارش حمل بسته نمی گیرند و حضور در پلتفرم پیک موتوری برایشان صرفه اقتصادی ندارد . اگر تعداد صاحبان بسته خیلی بیشتر از موتور سواران باشد باعث معطلی صاحبان بسته و نارضایتی آنها از پلتفرم پیک موتوری خواهد شد.

همین مشکل برای پلتفرم های حمل بار و یا هر کسب و کار دیگری که حالت پلتفرمی داشته باشد وجود دارد. اما چاره چیست ؟ اول مسافر باشد یا راننده ؟ اول صاحبان بسته باشند یا موتور سواران ؟ اول صاحبان بار باشند یا رانندگان کامیون ؟ اول مرغ باشد یا تخم مرغ؟

سه استراتژی موثر برای ایجاد اثر شبکه ای در پلتفرم تاکسی آنلاین

صاحبان کسب و کارهای تاکسی آنلاین در ایران برای حل چالش مرغ یا تخم مرغ در کسب و کارشان از استراتژی های زیر استفاده کرده اند :

استراتژی خرگوش: این استراتژی بدین گونه است که کسب و کار از همان ابتدا مدل پلتفرمی نیست و خطی است و رفته رفته با داشتن یک طرف بازار مثلا مصرف کننده ، آن طرف بازار ( تامین کننده ) خودشان به سمت این کسب و کار می آیند . تعدادی از مشتریان تاکسی آنلاین ایکب از همین استراتژی برای ایجاد اثر شبکه ای در کسب و کارشان استفاده کردند . این افراد خودشان صاحب یک آژانس بودند و نرم افزار تاکسی آنلاین ایکب را با برند دلخواه خود راه اندازی کردند . بعد از اینکه طرف مصرف کننده تامین شد و صاحب مسافرهای زیادی شدند ، سایر آژانس ها هم درخواست عضویت در پلتفرم تاکسی آنلاین آنها دادن.

استراتژی دون پاشی : در این روش برای یک طرف دون می پاشیم ، یعنی طرف را با یک سری انگیزاننده جذب می کنیم تا طرف دیگر خودش سمت ما بیاید . تاکسی آنلاین اسنپ از همین استراتژی دون پاشی برای جذب رانندگان اسنپی استفاده می کند . اسنپ در هفته اول فعالیتش در هر شهری به رانندگانی که در سیستم آنلاین می مانند به ازای هر ساعت پول می دهد .

تئوری بیگ بنگ : در این روش با راه انداختن کمپین تبلیغاتی و حضور در شبکه های اجتماعی و زدن بنر در معابر شهری سر و صدا به پا میکنیم که ما آمدیم . تاکسی آنلاین اسنپ از این روش هم برای جذب راننده و مسافر استفاده می کند و قبل از رفتن به هر شهری کلی سر و صدا به پا می کند

 

درباره ما

بیش از 5 سال سابقه توسعه و طراحی نرم افزارهای مختلف و اجرای نرم افزارهای حمل و نقل در 18 استان کشور و 4 کشور خارجی. با نرم افزاری کامل و با پشتیبانی 24 ساعته به مشتریانمان سرویس می دهیم

به مشاوره نیاز دارید ؟

برای مشاوره یا خرید نرم افزار حمل و نقل با ما در تماس باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *