مهم ترین دلیل ناکارآمدی کمپانی های تاکسیرانی

مهم ترین دلیل ناکارآمدی کمپانی های تاکسیرانی

طی سال های اخیر، تعدا شرکت هایی که خدمات تاکسیرانی آنلاین ارائه می دهند، به شدت افزایش یافته است. با این وجود، هنور بسیاری از این شرکت ها به موفقیت های چشمگیر دست نیافته اند. به نظرشما چر ااین چنین است ؟

پاسخ به این سوال، خیلی واضح است. وقتی نوبت به پول خرج کردن و بودجه بندی می رسد، جیب همه خالیست! با این که این روزها همه از موفقیت های روزافزون کمپانی ای چون Uber  (شرکت تاکسی آنلاین در خارج از ایران) آگاه اند، اما کمتر کسی به فکر بازاریابی و بودجه بندی های هنگفت مثل این شرکت هاست. درست است؟

بازار تاکسیرانی آنلاین در سال ۲۰۱۸ کاملا اشباع شده است به خصوص وقتی به شرکت های تقاضا کننده در حال ظهور  و غول هایی همچون اسنپ و تپ سی  با در نظر گرفتن سطح رقابت بالا در این شاخه فکر می کنید، به اهمیت بازاریابی در هر شرکت کوچک تاکسیرانی پی خواهید برد.

علاوه بر این، تحقیقات مبتنی بر رفتار مصرف کنندگان، بیشتر از پیش نشان داده اند ک نسل جدید فقط دوست دارند از برندهایی خرید داشته باشند که به آن ها اعتماد دارند. حدس بزنید چه اتفاقی می افتد؟ سطح اعتماد ناشی از نحوه برقراری ارتباط بین برندها و مشتریان بوده و همه این ها، به بازاریابی بستگی دارند.

از ایکب (پلتفرم حمل و نقل آنلاین) بیشتر بدانید : امکانات و قابلیت های ایکب 

همچنین مشخص شده شرکت هایی که بازاریابی را نادیده گرفته اند، در طولانی مدت، محکوم به فنا خواهند شد. در حقیقت، این شرکت ها نمی توانند تا هجده ماه اول فعالیت خود، به موقیت و سطح رقابت برسند. ما در ایکب به موفقیت مشتریان خود بسیار اهمیت می دهیم. استفاده از راه حل های مرتبط با فناوری، بخشی از این موفقیت بوده و البته بازاریابی مناسب، کلید اصلی موفقیت ما در این زمینه است.

چگونه بازاریابی نامناسب می تواند کسب و کار تاکسیرانی را تحت تاثیر قرار دهد؟

قبل از هر چیز، این بازاریابی است که مشتریان را به سمت کسب و کار شما جذب می کند. بر همین اساس، بدون یک طرح بازاریابی مناسب، هیچ نیازی برای استخدام راننده و یا افزایش نیروی کار شما وجود نخواهد داشت. فقدان فعالیت های بازاریابی باعث می شود کسب و کار شما بدون اعتبار قلمداد گردد. بازاریابی نامناسب، خواه به صورت عمدی و خواه ناآگاهانه، مشابه تصمیم گیری بدون سود و فایده در هر کسب و کاریست. در حقیقت، سرمایه گذاران بیشتر بر آینده شرکت شما سرمایه گذاری خواهند نمود.

بازاریابی نامناسب در همه اشکال و قالب ها ظاهر می گردد. مثلا یک لوگوی بد یا حساب منسوخ در اینستاگرام، یک کمپین نامناسب در رسانه های اجتماعی و عدم بهینه سازی برنامه های آنلاین باعث می شود اعتبار شرکت شما زیر سوال برود.

چرا بازاریابی نامناسب، اتفاق می افتد؟

بازاریابی ضعیف بنا به چند دلیل عمده اتفاق می افتد. اغلب به این دلیل رخ میدهد که مدیران شرکت ها فکر می کنند با چالش ها و موانع بزرگ تری مواجه اند و فعلا خیلی زود است به فکر بازاریابی و الویت بخشیدن به آن باشند. در واقع این دسته از مدیران معتقدند نیازهای بازاریابی را می توان بعداً هم مورد بررسی قرار داد. دلیل دیگر برای اجرای استراتژی های نامناسب بازاریابی، بی هدف بودن فعالیت های بازاریابی است.

در واقع دلیل اول، به همان تصمیم گیری های کوتاه مدت بازمی گردد. دلیل دوم، احتمالاً حتی خطرناک تر بوده و نشان می دهد شرکت ها علاقه بسیار کمی به تحقیق درباره مخاطبین، برنامه ریزی، بودجه بندی و تطبیق با نیازهای بازار دارند.

فعالیت های بازاریابی بدون هیچ هدف مشخص یا برند مطرحی، عاملی است که کسب و کارهای نوپا را به فنا می کشاند. Uber  از این رو توانسته موفقیت های بزرگ را جشن بگیرد که دقیقاً می داند چکاری کند و چه هدف مشخصی دارد. یعنی به خوبی با این چهار مقوله آشناست: هدف، برند، برنامه ریزی و اندازه گیری.

بازاریابی برای تاکسیرانی، به هیچ وجه

کسب و کارهای کوچک و نوپا، تمایلی به بازاریابی ندارند زیرا معتقدند هزینه های بازاریابی، نوعی تجمل گرایی و نشانه لاکچری بودن است. کارهای دیگری هم هستند که از الویت بالایی برخوردارند. بودجه برای بازاریابی فعلا مقدور نیست.

راه اندازی خدماتی که برند مطرح برای آن ها در نظر گرفته نشده، نیز یکی دیگر از دلایل عدم بازاریابی در شرکت های تاکسیرانی است. هیچ منطقی پشت سر آن نیست. مگر، تلاش برای صرفه جویی در هزینه ها. ولی این منطق اصلا درست نیست. راه اندازی برنامه هایی که با برند مطرح آمیخته می شوند، نه تنها هیچ هزینه اضافی در بر ندارد، بلکه کاملا سودآور بوده و باعث می شود مشتریان بیش از پیش با محصولات شما و نحوه ارائه خدماتتان آشنا شوند.

در مراحل بعدی که مشخص شود هزینه ها به خوبی برنامه ریزی نشده اند، ترس و وحشت به اوج خود خواهد رسید. متاسفانه، هنگامی که به توسعه استراتژی های معنادار می پردازید، ترس اصلا دوست خوبی برای شما نخواهد بود. به همین دلیل است که بازاریابی توام با هراس و وحشت، اصلا توصیه نمی شود.

پس بهترین تمارین برای غلبه بر این ترس و هراس چیست؟

  • یک طرح بازاریابی بر اساس تحقیقات پیشین در اختیار داشته باشید
  • بودجه ای برای فعالیت های ضروری بازاریابی تخصیص دهید
  • به افراد حرفه ای اجازه دهید به برند سازی بپردازند و نتایج را در وب سایت های معتبر ترویج دهند.

ایجاد استراتژی های تصادفی برای بازاریابی

قبل از هر چیز، اهمیت برنامه های بازاریابی را مشخص نمایید. برنامه ریزی های مبتنی بر اطلاعات اساسی، گام مهم بعدی است. خودتان هم خواهید دانست که چگونه یک تصمیم گیری بدون برنامه ریزی شده و بدون در نظر گرفتن تحقیقات پیشین، پیامدهای مخرب و نامناسبی به بار خواهد آورد. چند نمونه از این پیامدهای نادرست را بیان می کنیم:

  • هدف گذاری ها با شکست مواجه می شوند. تکیه بر حدس و گمان، روش مناسبی برای نمایش شخصیت مشتریان و برآورد نیازهای آن ها نیست.
  • تفکر از طریق احساسات و تطبیق آن ها با شرایط کنونی امکان پذیر نخواهد بود. زمانی که به جای ارزیابی بک نفر، از نحوه تصمیم گیری او به پیامدها پی می بریم، پیشگویی این نتایج یر ممکن خواهند شد.
  • سرمایه گذاری در فعالیت های بازاریابی، تبدیل به یک کار رقابتی می شود و به جای این که بر روی کانال های کاری تمرکز کنند، کمی اینجا و کمی آن جا سرمایه گذاری می کنند. صادقانه بگوییم: این، نوعی پول هدر دادن خواهد بود.

استراتژی های موفق بازاریابی تاکسیرانی، نیازمند فعالیت های تحلیلی هستند. ان، تنها راه برا اطمینان از بازگشت سرمایه به سرمایه گذاری های بازاریابی است. اگر فردی می گویدمی تواند بازاریابی را تنها در چند روز و بدون هیچ تحقیقی با کمترین قیمت اجرا کند، باور نکنید!

استراتژی بازاریابی خود را به پیش برانید

برای رسیدن به این هدف، تحقیق به همراه ایجاد یک استراتژی تفکر آمیز، تنها دستورالعمل مناسب برای بازاریابی مناسب بوده و رویکرد”بازاریابی تصادفی”، همان چیزی است که شرکت های تاکسیرانی را وادار می کند تنها در زمینه های چرند و پرند سرمایه گذاری کنند و بازاریابی آن ها با شکست مواجه می شود.

برای شکل دهی به یک استراتژی بازاریابی، از این چک لیست استفاده کنید:

-با ترسیم همه فعالیت های بازاریابی مورد نیاز برای رشد کسب وکار خود شروع کنید. ویژگی های بازار و مخاطبین را مورد نظر گیرید.

-بودجه بازاریابی مناسبی اختصاص دهید

-افراد حرفه ای را برای اجرای این برنامه استخدام کنید. کار کردن با آزانس های بازاریابی، به کاهش هزینه ها و کاهش زمان هدر داده شده، کمک خواهد کرد.

-نتایج فعالیت های بازاریابی را ارزیابی و تحلیل نمایید

-استراتژی بازاریابی خود را بر اساس داده های تحلیلی، تنظیم نمایید.

البته خیلی خوب است که همه این ها را پیش از راه اندازی استراتژی خود مد نظر بگیرید. هرچقدر شرکتی برنامه ریزی مناسب، تحقیق و ارزیابی مناسبی اتخاذ نماید، به همان اندازه سودده ترخواهد بود. اما نگران نباشد. اگر پیامدهای بدی در حیطه بازاریابی نصیب شما شده باشد، هنوز هم شانس شما از بین نرفته است. کافیست تمرکز خود را از شرکت های بزرگی همچون Uber و اینکه چرا اینچنین موفق هستند، برداشته و تلاش خود را برای اتخاذ یک استراتژی مناسب بازاریابی به کار بگیرید.

تیم نرم افزار ایکب امیدواراست که این مقاله برای شما مفید باشد . نظر شما در مورد مهم ترین دلیل ناکارآمدی کمپانی های تاکسیرانی چیست ؟ می توانید آن را در کامنت ها به اشتراک بگذارید .

 

برای مشاوره در راه اندازی کسب و کار تاکسی آنلاین ، یا ارتقای نرم افزار، طراحی نرم افزار حمل و نقل و سوال در مورد نرم افزار ایکب با ما در تماس باشید .

 

 

درباره ما

بیش از 5 سال سابقه توسعه و طراحی نرم افزارهای مختلف و اجرای نرم افزارهای حمل و نقل در 18 استان کشور و 4 کشور خارجی. با نرم افزاری کامل و با پشتیبانی 24 ساعته به مشتریانمان سرویس می دهیم

به مشاوره نیاز دارید ؟

برای مشاوره یا خرید نرم افزار حمل و نقل با ما در تماس باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *