چالش مرغ و تخم مرغ در کسب و کار تاکسی آنلاین

چالش مرغ و تخم مرغ در کسب و کار تاکسی آنلاین

چالش مرغ و تخم مرغ و کسب و کار تاکسی آنلاین

اول مرغ بوده یا تخم مرغ ؟

چالش مرغ یا تخم مرغ چالشی است که در همه کسب و کارهای پلتفرمی با آن رو به رو هستیم . کسب و کارهای پلتفرمی به مدلی از کسب و کارها گفته می شود که واسط بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده هستند و ارتباط بین این دو را راحت تر می کنند . کسب و کارهای تاکسی آنلاین مانند اسنپ و تپسی و ایکب که واسط بین راننده و مسافر هستند یا الوپیک که واسط بین صاحبان بسته و موتورسواران است یا بارکو که واسط بین دارندگان بار و کامیون داران است همگی پلتفرمی محسوب می شوند .

 

در سرویس های تاکسی آنلاین مانند ایکب و اسنپ ابتدا راننده را جذب کنیم یا مسافر ؟

در سرویس های پیک موتوری مانند الوپیک ابتدا موتور سواران را جذب کنبم یا صاحبان بسته را ؟

در سرویس های حمل بار مانند بارکو ابتدا رانندگان کامیون را جذب کنیم یا صاحبان بار را ؟

 

اگر در نرم افزار تاکسی آنلاین تعداد راننده ها بیشتر از تعداد مسافرها باشد ، تعداد سرویس هایی که یک راننده در طول روز می رود بسیار کم می شود و حضور در پلتفرم تاکسی آنلاین برای راننده صرفه اقتصادی ندارد . اگر در نرم افزار تاکسی آنلاین تعداد مسافرها خیلی بیشتر از تعداد راننده ها باشد ، هر مسافر برای درخواست تاکسی زمان زیادی معطل می شود و این معطلی باعث نارضایتی مسافر از پلتفرم تاکسی آنلاین می شود .

 

در پلتفرم پیک موتوری اگر تعداد موتور سواران بیشتر از صاحبان بسته باشد ،اکثر موتور سواران سفارش حمل بسته نمی گیرند و حضور در پلتفرم پیک موتوری برایشان صرفه اقتصادی ندارد . اگر تعداد صاحبان بسته خیلی بیشتر از موتور سواران باشد باعث معطلی صاحبان بسته و نارضایتی آنها از پلتفرم پیک موتوری خواهد شد .

همین مشکل برای پلتفرم های حمل بار و یا هر کسب و کار دیگری که حالت پلتفرمی داشته باشد وجود دارد .

اما چاره چیست ؟ اول مسافر باشد یا راننده ؟ اول صاحبان بسته باشند یا موتور سواران ؟ اول صاحبان بار باشند یا رانندگان کامیون ؟

سه استراتژی موثر برای ایجاد اثر شبکه ای در پلتفرم تاکسی آنلاین

 

صاحبان کسب و کارهای تاکسی آنلاین  ایرانی برای حل چالش مرغ یا تخم مرغ در کسب و کارشان از استراتژی های زیر استفاده کرده اند :

استراتژی خرگوش : این استراتژی بدین گونه است که کسب و کار از همان ابتدا مدل پلتفرمی نیست و خطی است و رفته رفته با داشتن یک طرف بازار مثلا مصرف کننده ، آن طرف بازار ( تامین کننده ) خودشان به سمت این کسب و کار می آیند . تعدادی از مشتریان تاکسی آنلاین ایکب از همین استراتژی برای ایجاد اثر شبکه ای در کسب و کارشان استفاده کردند . این افراد خودشان صاحب یک آژانس بودند و نرم افزار وایت لیبل تاکسی آنلاین ایکب را با برند دلخواه خود راه اندازی کردند . بعد از اینکه طرف مصرف کننده تامین شد و صاحب مسافرهای زیادی شدند ، سایر آژانس ها هم درخواست عضویت در پلتفرم تاکسی آنلاین آنها دادند .

استراتژی دون پاشی : در این روش برای یک طرف دون میپاشیم ، یعنی طرف را با یک سری انگیزاننده جذب میکنیم تا طرف دیگر خودش سمت ما بیاید . تاکسی آنلاین اسنپ از همین استراتژی دون پاشی برای جذب رانندگان اسنپی استفاده میکند . اسنپ در هفته اول فعالیتش در هر شهری به رانندگانی که در سیستم آنلاین می مانند به ازای هر ساعت پول میدهد .

 

تئوری بیگ بنگ : در این روش با راه انداختن کمپین تبلیغاتی و حضور در شبکه های اجتماعی و زدن بنر در معابر شهری سر و صدا به پا میکنیم که ما آمدیم . تاکسی آنلاین اسنپ از این روش هم برای جذب راننده و مسافر استفاده میکند و قبل از رفتن به هر شهری کلی سر و صدا به پا میکند .

ارسال نظر شما