برای راه اندازی کسب و کار تاکسی اینترنتی چه کنیم ؟

برای راه اندازی کسب و کار تاکسی اینترنتی چه کنیم ؟

سفارش طراحی تاکسی اینترنتی ایکب و تاکسی آنلاین

اوبر (uber )   یک سرویس تاکسی اینترنتی مستقر در سانفرانسیسکو است که در ۶۶ کشور و در ۵۳۶ شهر در سطح جهان در دسترس است . بسیاری از شرکت های ایرانی همچون اسنپ و تپسی و ایکب مدل کسب و کار اوبر را تکرار کرده و این جریان به اوبری سازی مشهور شده است. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادیَ هستید که به راه اندازی کسب و کار تاکسی اینترنتی  ، پیک موتوری ، حمل بار و سرویس اشتراک خودرو علاقه دارید لازم است به این نکات توجه کنید :

 

قدم اول: بازارسنجی بازار تاکسی اینترنتی

قبل از هر اقدامی نیاز است یک بازار سنجی از بازار تاکسی اینترنتی در شهر یا استان هایی که قرار است در آنها کسب و کار تاکسی اینترنتی را راه اندازی کنید داشته باشید . برای بازارسنجی نیاز است در ابتدا برآورد تقاضا کنید و پتانسیل کل بازار را برآورد کنید. مثلا اگر می خواهید در زمینه ی سفارش تاکسی آنلاین فعالیت کنید باید از قبل به این سوال ها پاسخ دهید :

       چند سفر در طول روز توسط مردم انجام می شود ؟

چه تعداد رقیب در شهر یا استان مورد نظر ، تاکسی اینترنتی راه اندازی کرده اند ؟

رقبا چه میزان از سفرها را توانسته اند سهم خود کنند ؟

اپلیکیشن تاکسی آنلاین رقبا چه ماژول هایی دارد ؟

ما چه ماژول هایی میتوانیم به نرم افزار تاکسی اینترنتی اضافه کنیم که به نسبت رقبا برتری داشته باشیم ؟

هزینه هر سفر در برنامه تاکسی اینترنتی رقبا چقدر است ؟

رقبا برای استفاده از اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خود چه پاداش هایی برای مشتریانشان در نظر گرفته اند ؟

رقبا به چه میزان درصد کمیسیون از راننده ها میگیرند ؟

نسخه راننده نرم افزار تاکسی آنلاین و نسخه مسافر آنها چند نصب در اپ استورهای مختلف کافه بازار و سیب اپ و … داشته ؟

نظرات کاربران آنها در صفحات اجتماعی انها د ر اینستاگرام و فیسبوک و در اپ استورهای مختلف ماندد کافه بازار و سیب اپ و … چیست ؟

کاربران تاکسی آنلاین آنها بیشتر روی چه نقاط ضعف و چه نقاط قوتی تاکید میکنند ؟

فرهنگ حاکم بر ناحیه ای که میخواهیم برای آنها کسب و کار تاکسی اینترنتی را راه اندازی کنیم چگونه است ؟

چند درصد مردم آن ناحیه به اینترنت دسترسی دارند ؟

ممکن است راه اندازی یک کسب و کار در یک ناحیه خیلی خوب جواب بدهد اما همان کسب و کار را اگر در ناحیه ای دیگر راه اندازی کنیم شکست بخورد . برای مثال سایت هایی در ایران وجود دارند که واسط بین خریداران و فروشندگان خودروهای دست دوم هستند و  کسب و کارشان خیلی هم خوب رونق گرفته ، آیا این دلیل می شود که اگر ما همین کسب و کار را برای آلمان یا افغانستان کپی کنیم باز هم جواب بگیریم ؟

آیا در آلمان کسی حاضر است با وجود تولیدات لوکس و به روز سراغ مدل های قدیمی تر برود ؟

مگر در افغانستان چند درصد مردمش برای انجام کارهای روزمره به اینترنت دسترسی دارند که به صورت اینترنتی خرید کنند ؟

به هر حال اگر اولین باری است که  میخواهید وارد بازار کسب و کارهای اینترنتی همچون تاکسی اینترنتی ، پیک موتوری اینترنتی یا حمل بار شوید ابتدا میزان کشش و جذابیت بازار را برای این کسب و کارها بررسی کنید .

 

قدم دوم: انتخاب تیم فنی و تولید نرم افزار تاکسی اینترنتی

قدم بعدی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی تاکسی یاب انتخاب تیم فنی مناسب برای طراحی نرم افزار تاکسی اینترنتی است . اما سوال اینجاست که چگونه تیم فنی مناسب را برای طراحی نرم افزار تاکسی اینترنتی انتخاب کنیم ؟

حتما تیمی را انتخاب کنید که در حوزه نرم افزار های لوکیشن بیس و تاکسی اینترنتی نمونه کار داشته باشد . همیشه نمونه اولیه هر نرم افزار دارای باگ هایی است که ممکن است خود طراح هم از آن مطلع نباشد و وقتی متوجه این باگ شوند که دیگر دیر شده و اعتبار شما نزد مشتریانتان خدشه دار شده .

اپلیکیشن های تاکسی اینترنتی که توسط آن تیم برای سایر مشتریان طراحی شده را نصب و بررسی کنید .

با سایر مشتریان آن تیم فنی تماس بگیرید و پیگیر شوید که آیا از تیم فنی و پشتیبانی نرم افزار تاکسی اینترنتی راضی هستند یا خیر .

همواره یک متخصص نرم افزار را با خود به جلسات مذاکره با تیم فنی ببرید.

 

قدم سوم:انتخاب تیم اجرایی مناسب برای تاکسی اینترنتی

قدم بعد انتخاب تیم اجرایی آشنا به سیستم حمل و نقل و آشنا به دغدغه های رانندگان و مسافران و صنف تاکسی رانان است . شاید شما هم تاکنون آدم های بسیاری را دیده باشید که تحصیلات مرتبط با مدیریت از دانشگاه های معتبر داشته اند اما در کسب و کاری که راه انداخته اند شکست خورده اند ولی در مقابل کسانی که تحصیلات مدیریتی نداشته اند در همان کسب و کار موفق شده اند ! تفاوت این دو در چیست ؟ تفاوت این دو در شناخت بازار هدف است .

 

قدم چهارم: بازاریابی برای تاکسی اینترنتی

قدم بعدی بازاریابی برای جذب مشتری است .

روش های مختلفی برای بازاریابی و جذب مخاطب وجود داردکه بستگی به موقعیت و سلیقه و خواست شما دارد ، از زدن بنر در

معابر شهری گرفته تا پخش تراکت ، حضور در شبکه های اجتماعی و تبلیغ در پیام رسان ها و ….

نظرات

[…] مقاله برای راه اندازی کسب و کار تاکسی اینترنتی چه کنیم راهنمایی های لازم را به کارآفرینان علاقه مند به این […]

پاسخ

ارسال نظر شما